Monday, February 14, 2011

Rahsia tulisan jiwa 3


Pertemuan kita mengimbau kenangan kita dahulu. Saat kau genggam tangan aku saat kau belai rambut aku untuk menenangkan aku.Aku masih cintakan kau Zakuan. Bagai mimpi tapi itulah kenyataan.Pertemuan kita malam kelmarin bagai mimpi. 

Aina Aleesya, kekasih kau kan Zakuan. Aku tengok korang bahagia.Tapi aku tak kan pernah bagi semua itu kekal. Aina Aleesya,aku akan ambil semula hak aku yang pernah kau ambil.

Sungguh saat aku terjumpa blog bekas kekasih hati Zakuan dan saat aku baca entry di blognya.Jantung aku terhenti untuk seketika.Air mata aku gugur.Adakah ini semua permulaan penderitaan hidup aku?

“Leesya. Ya tuhan kau tak siap lagi.Cepatlah weh jap lagi nak kena touch muka dengan nyah sebelum masuk dewan Canselor penganugerahan.Kau boleh melangut.Kau pakai baju apa nie?” 

Nasib aku sempat hapuskan air mata aku.Kalau tak habis terbongkar yang aku tengah sedih.Melor Ameelyn Dato’ Ghazali, nama itu.Ya aku ingat sampai sekarang nama bekas kekasih hati Zakuan.Dan aku tak pernah lupa sampai bila-bila.Saat..

“Leesya aku tanya boleh kau buat dek ja. Kau nak makan sepit berbisa aku ke? Minah ni memang menguji tahap keimanan kesabaran aku. Mengucap Ain. Kalau dengan Leesya memang boleh sakit jantung aku.Leesyaku sayang” haa dah start sayang-sayang ni confirm Ain tengah menahan tahap kesabaran dia di tahap minima.

“Sorry buk. Telinga gue tersumbat air hari ni, kau tanya aku pakai baju apa nanti?”

“Dengar, ingatkan tak dengar aku menanya panjang lebar.Yelah aku tanya kau pakai baju apa nanti time konvo?” 

Amboi macam mak aku dah duk bercekak pinggang.Ma..Esya rindu mama.Cetss padahal mama dah tunggu dekat U.Hari ini aku akan menggenggam Ijazah Sarjana Muda Undang-undang. Universiti Teknologi Mara ( UiTM).Bakal peguam bela yang akan membela orang tidak bersalah.

“Ya tuhan. Dia sempat lagi berangan.Aku rasa tadi dia dah dekat bumi.Cepat je melayang minah sorang nie”

“hehe.aku pakai kemeja yang ikut badan dengan seluar slek warna kelabu dan rambut sanggul sahaja.haa sampai rambut aku bagi tahu complete padat dan muktamad. Macam pemberita pula” simple je penampilan aku hari ini mungkin sebab formal.Ain dan Nia mesti lawa punyalah.

“Owh. Cun-cun.Aku pakai kemeja dengan skirt je kot. Nia berbaju kurung ayu seperti biasa”


Macam tak percaya yang aku dah tamat belajar.Mungkin akan sambung atau teruskan dunia aku di alam pekerjaan. Sempat lagi aku updated blog. Ada tanya bila nak kawenlah dah ada calon ke. Ingat nak cari suami ni macam tikam gula-gula ke. Letak duit 50 sen then pusing punat tempat tikam tu. Kawen pun kena berkepuk duit dalam poket ni ha. Aku kerja pun tak nak kawen macam mana. 


'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Selepas selesai sesi penganugerahan ijazah di dewan canselor. Mulalah gelagat nak terkeluar urat melompat terkinja posing sana sini dengan baju kot hitam dan topi ijazah di kepala. Tak menang tangan nak genggam ijazah, pegang bunga, pegang teddy bear dan macam-macam. Aksi dan kenangan yang tak akan dilupakan sampai bila. Aku, Ain dan Nia tidak pernah kenal erti penat bila bergambar. 


"Weyh apa kate lepas ni kita bertiga pergi bercuti nak? Yelah sebelum masing-masing kerja dan kawen. Kita bercuti dekat karambunai nak? tak pun bali ke? mana-manalah asalkan ada pantai yang cantik." mula dah aku berangan macam mat jenin. Aku rasa mat jenin tengok pun dia rasa tercabar. Aku bab berangan no. 1

"Tu yang aku duk pikir dari semalam. Kita spend time together-gether shopping, ambil gambar rehatkan fikiran. Yelah sebab sebelum ni kita asyik perah otak macam perah kain nak belajar pasal law ni sume." ni lah Nia kalau dia bercakap G dia tu aku rasa dah boleh squarekan. Aku dengan Ain dah bagi gelaran mantop punya Nia G. G maksudnya 'gebang'. Haha Nia-nia kau ni cerita hiperbola banyak. Kadang terbelit halkum (dan-dan ada halkum).

"Niaa dah-dah la G tu. Aku rasa oke juga cadangan tu. Bila kita nak pergi bercutinya? Macam excited pula aku rasa. Nak pergi bercuti bape lama?" Ain dah biasa dengan hiperbola si Nia. Kadang sifat Nia yang satu tu lah yang meriuhkan keadaan kami bertiga.

"Aku rasalah next week kita pergi. This week kita survey kat mana nak pergi bercuti and booking. Amacam? oke tak. " Aku harap denga pergi bercuti dapatlah aku melupakan masalah aku dengan Zakuan. Aku juga nak buat keputusan selepas balik dari bercuti.


'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''


"Kat sini lawa weyh sumpah. Macam dekat paradise. Pasir dia gebu je."

"Amboihh..pasir pun dah bergebu-gebu juga ke Nia oii."

"Aku rasa sini macam tenang sikit. Tak busy dengan kenderaan. Tengok penginapan pun oke"

"Sinilah. Dalam room dia ada private pool."

"Kau ingat aku ni menantu gabenor bank ke? banyak duit kau nak check in hotel 5 stars ni."

"Nak yang mahal-mahal. Taste mengalahkan mak datuk."

"Hehe.. aku cadangkan je. Elehh nak gurau manja pun tak boleh."

Beginilah jadinya bila keputusan dan kata sepakat tak ada. Nak yang itulah inilah. Tak ada yang sama. Akhirnya bercuti di karambunai. Karambunai! kami datang. Sumpah excited nak mati.